Een spannend moment...uw kind wordt binnenkort 4 jaar en gaat voor het eerst naar de basisschool. Op deze pagina leest u hoe het er bij ons in groep 1 (en 2) aan toe gaat.. (pagina nog in ontwikkeling)
Om 8.30 uur staat de juf bij de deur om uw kind op te vangen, na een luchtkusje of even zwaaien gaan de kinderen met de juf naar binnen. Ze hangen zelf hun jas op en zetten hun tasje daaronder.
Kringen: We starten in de kring of met een inloop waarbij kinderen materiaal aangeboden krijgen specifiek op hun niveau. De dagindeling gedurende de week is zoveel mogelijk hetzelfde. Door dagritmekaarten krijgen kinderen inzicht in het verloop van de schooldag. Naast de openingskring zitten de kinderen ook op andere momenten in de kring: voorlezen, navertellen, taal-en rekenactiviteiten, muziek, drama, wereldoriëntatie en sociaal-emotionele ontwikkeling. Tijdens of na een speel/werkles komen we bij elkaar in de evaluatiekring. Kinderen vertellen wat ze gedaan hebben, nieuwe ontdekkingen worden gedeeld en er wordt bekeken hoe problemen in de hoeken kunnen worden opgelost.
Thematisch werken: Op basisschool Harten4 geven we het onderwijs in de kleuterklassen vorm middels thematisch werken; gedurende enkele weken staat er een thema centraal en de activiteiten tijdens de dag sluiten aan op dit thema. Tijdens kringmomenten, in de hoeken tijdens de speel/werkles, de gymles en in de aankleding van het lokaal leren de kinderen over dit thema.
De 10 ankers: In de groepen 1 en 2 wordt er kindgericht gewerkt. We gaan uit van de 10 ankers die HetKan! (Bureau voor professionalisering in het onderwijs) ontwikkeld heeft. Meer info over deze ankers vindt u
HIER.
Ontwikkeling volgen: We observeren de kinderen tijdens het werken en spelen op school om de ontwikkeling van uw kind te volgen en zo te kunnen bepalen op welk niveau hij/zij zich bevindt. Hierbij gebruiken wij het volgsysteem van Mijnkleutergroep. Tijdens de kindgesprekken maken wij o.a. gebruik van de gegevens die hierin geregistreerd worden.