Thematisch werken

Omdat we geloven dat alle kinderen het vermogen hebben om heel veel op verschillende manieren te leren, zetten we sterk in op hun eigen leervermogen. We activeren en ondersteunen dat door aandacht te geven aan zelfstandig leren, keuzes maken, jezelf leren kennen, samenwerken en creatieve ontwikkeling.
In de ochtend besteden we vooral aandacht aan de ontwikkeling van vaardigheden op het gebied van rekenen, taal en lezen. In de middagen komen (maatschappelijke) thema’s tot leven. Alle kinderen beleven het en werken er mee!

Vragen van kinderen vormen het startsignaal. We werken thematisch vanuit de kerndoelen voor de domeinen ‘Oriëntatie op jezelf en de wereld’ en ‘Kunstzinnige oriëntatie’. Daarnaast werken we met ‘Vraag het de kinderen’. Door de combinatie van deze domeinen worden leerlingen sterk betrokken bij het onderwijs en stijgt hun eigenaarschap en motivatie.
We vertrekken steeds vanuit één onderwerp; Het gekozen thema. Hier sluiten de ‘lessen’ van een aaneengesloten periode ook inhoudelijk zoveel mogelijk op aan.
We halen bewust de werkelijkheid de school binnen om kinderen in de breedst mogelijke zin te laten groeien. Daarbij organiseren we verschillende samenwerkingsvormen en activiteiten die aan het thema gerelateerd zijn. We streven naar een rijke leeromgeving en laten onze activiteiten zoveel mogelijk plaats vinden in deze levensechte context.

Door de betekenis die thema’s zo krijgen groeit de betrokkenheid van de kinderen. Cognitieve vaardigheden worden heel natuurlijk toegepast en emoties kunnen worden beleefd. Kinderen leren logisch nadenken en oefenen ondertussen hun sociale vaardigheden.
Eigen onderzoeksvragen van kinderen en zelf initiatief nemen wordt verder ontwikkeld en dragen bij aan een zelfstandige manier van leren. Vanzelfsprekend houdt de leerkracht de leerlijnen, einddoelen en de individuele ontwikkeling van de kinderen goed in de gaten en zorgt voor passende interventies.



Effecten van thematisch werken
  • De wereld om ons heen bestaat niet uit losse onderdelen zoals bij de aparte vakken, maar is een samenhang van allerlei factoren. Doordat  het onderwijs aansluit op die wereld en kinderen een gecontroleerde oefenplaats hebben, zijn ze voorbereid op hun toekomst; functioneren in een wereld waarin de zaken ook samenhangen.
  • Door op deze manier vanuit een thema te werken zijn we authentiek aan het leren: de leerstof valt in een betekenisvolle en zinvolle context, waardoor een betere inbedding van de nieuwe kennis plaatsvindt. De op school opgedane kennis, inzichten, vaardigheden en attituden zullen dus onmiddellijk betekenis hebben binnen de belevingswereld van kinderen.
  • Thema’s zorgen voor kennisuitwisseling en daarmee voor verhoging van het niveau binnen de school doordat leerkrachten vanuit  hun eigen interesse en kwaliteit aanhaken en bij elkaar in de klas komen waardoor intercollegiale consultatie en intervisie een natuurlijk onderdeel van de schoolcultuur kunnen worden.
  • Er ontstaat een groepsgevoel omdat alle kinderen vanuit hun eigen talenten en competenties meedoen en betrokken zijn en dat heeft een positief effect op het pedagogisch klimaat in de klas.
  • Door ouders op de hoogte te stellen van de thema’s, worden zij verbonden aan de school. Dus komt er een grotere betrokkenheid van de ouders bij de school en ervaren kinderen een natuurlijke verbinding tussen school en thuis.
  • Omdat de hele sociale omgeving van een kind meedoet; de hele klas, de leerkrachten, de ouders, de instellingen, ontstaat er veel activiteit waardoor het niveau omhoog gaat. 
  • Binnen een thema kunnen nieuwe samenwerkingsverbanden ontstaan omdat kinderen vanuit verschillende talenten met elkaar samen kunnen werken. .
  • Individueel leren, samenwerkend leren in groepjes en klassikaal leren worden natuurlijkerwijs afgewisseld (en niet om ook eens afwisselende werkvormen te gebruiken) waardoor de positieve eigenschappen van die manieren van leren ook volledig tot hun recht komen.

We laten onze leerlingen zéker niet los, we houden ze graag anders vast!